Vlasy sú korunou krásy

Vlasy sú korunou krásy

14. december 2021

Vlasy sú korunou krásy každej ženy, ale aj muža. Či už máte dlhé, krátke, svetlé alebo tmavé, vždy by mali byť lesklé, pevné, upravené a hlavne dobre vyživené.

 Obchody nám ponúkajú rôzne produkty, ktoré sľubujú, že z našich vlasov urobia žiarivú a hustú hrivu. Sme schopní za ne minúť nemalé peniaze bez toho, aby sme si uvedomili, čo naozaj naše vlasy potrebujú a aké sú najčastejšie príčiny ich padania a straty kvality.

 Na kvalite a množstve vlasov sa podieľa vek a genetické dispozície (najmä u mužov) – s tými bohužiaľ nič moc urobiť nemôžeme. Zamerajme sa teda na to, čo ovplyvniť môžeme, a čo na naše vlasy pôsobí:

 

                                             strava – starostlivosť – stres

 Strava

Vlasový vačok, ukrytý v spodnej vrstve kože, je jediné živé miesto, odkiaľ môžu vlasové bunky získať výživu. Naozajstná starostlivosť o zdravé a krásne vlasy stojí na pravidelnom a dlhodobo vyváženom pomere aminokyselín, vitamínov a minerálov. Jedným z dôležitých faktorov, ktoré ovplyvňujú stav, zdravie a kondíciu vlasov aj vlasovej pokožky, je teda strava. Nevyvážená strava vedie nielen k spomaleniu rastu vlasov, ale aj k zníženiu ich množstva a kvality.

Vlasy sú až z 90% tvorené bielkovinou zvanou keratín, ktorého základnými stavebnými kameňmi sú aminokyseliny. Zaraďme teda do nášho jedálnička dostatočné množstvo kvalitného mäsa a rýb.

 Ryby, a to najmä morské, sú pre naše vlasy dôležité aj tým, že dodávajú kvalitné oleje a omega 3 nenasýtené mastné kyseliny. Kvalitné oleje nájdeme aj v orechoch, ktoré by sa mali stať pravidelnou súčasťou nášho jedálnička. Orechy a semienka tiež obsahujú vitamíny rady B a zinok, ktoré sú pre vlasy kľúčové.

Zvýšeným príjmom listovej zeleniny zaistíme dostatočné množstvo vitamínu K a železa a dostatočným príjmom ovocia aj vitamín C. Všetky tieto látky sú dôležité pre správny rast vlasov.

 Tiež dostatočný pitný režim je základom zdravého tela a teda aj zdravých vlasov.

 Čo vlasom zásadne škodí je pravidelná konzumácia potravín z fast foodu, vysoký pomer bieleho cukru, soli a bielej múky v strave a taktiež pravidelné fajčenie.

 Fajčenie a zlá strava spôsobuje celkové prekyslenie organizmu, a tým aj zlú kvalitu vlasov, kože, nechtov a kĺbov.

 Starostlivosť

Vlasy nepresušujte. Každodenné fénovanie, žehlenie, kulmovanie vlasy silne oslabujú. Nechajte aspoň občas svoju hrivu uschnúť len tak na vzduchu alebo ich nechajte najskôr preschnúť a potom dotvarujte fénom s nie príliš horúcim vzduchom.

 Po umývaní používajte na mokré vlasy vždy hrebeň, ktorý má zuby ďaleko od seba, nie kefu. Ten vlasy poláme a zničia.

 Skúste nájsť správny šampón na vaše vlasy. Prezrite si ich zloženie - kofeín znižuje vypadávanie vlasov, kyselina hyaluronová zaistí ich hydratáciu a vyhladenie, panthenol je dobrý na regeneráciu. Rast nových vlasov podporí bielkovina - keratín.

 Oplachovanie s odvarom zo žihľavy dvojdomej, z lopúcha väčšieho alebo z harmančeka pravého určite vlasom prospeje. Zábal z kokosového oleja alebo arganového oleja im dodá silu a lesk.

 

Tip na domáce vlasové tonikum

Namiešame bylinnú zmes zo sušených bylín:

1 polievková lyžica vňate žihľavy

2 polievkové lyžice koreňa lopúcha1 polievková lyžica listu brezy

1 polievková lyžica vňate šalvie

 

Zmes byliniek dáme do sklenenej fľaše a zalejeme 40-50% alkoholom tak, aby bylinná zmes bola ponorená. Necháme 14 dní lúhovať na tmavom a teplom mieste a potom scedíme cez filtračný papier. Do čistej fľaše nalejeme vzniknuté tonikum a nariedime ho prevarenou vodou v pomere 1:1. Takto vzniknuté tonikum vmasírujeme do vlasovej pokožky vždy po umytí vlasov.

 Vlasový zábal vytvoríme tak, že vzniknutý výluh z bylín nariedime arganovým olejom v pomere 1:3. Tento zábal používame 1× týždenne na ošetrenie vysušených a farbených vlasov.

 Stres

Mnoho ľudí žije svoj život v zbesilom tempe. Stres považujú za bežnú súčasť života. Snaží sa vyrovnať s každodennými nárokmi v zamestnaní, manželstve, chode domácnosti, výchove detí atď.

 Tieto nároky bývajú stresujúce už samy o sebe, avšak občas bývajú ešte zhoršované udalosťami, spôsobujúcimi ťažký stres, ako je napríklad choroba alebo úmrtie niekoho blízkeho. Je dokázané, že dlhodobý, chronický stres dokáže v našom tele podnietiť vznik celého radu ochorení, a to najmä kardiovaskulárnych, poruchy imunity a v neposlednom rade aj zníženie kvality a vypadávanie vlasov.

Všeobecne existujú dva typy strát vlasov vyvolávaných stresom: telogénne effluvium (náhly prechod vlasov do konečnej fázy ich vývoja) a alopécia areata (ohraničená strata vlasov).

Telogénne effluvium sa objavuje, keď náhly alebo silný stres vyvolá zväčšené vypadávanie vlasov, ktoré býva všeobecne odštartované neprerušenými stresovými udalosťami alebo chronickým stresom. Tiež stresom hormonálneho systému. Takýto stav býva skôr prechodný a vlasy často začínajú znova rásť.

 Alopecia areata býva oveľa ničivejšia. Silný stres môže odštartovať aj tento typ straty vlasov. V tomto prípade biele krvinky napádajú vlasové folikuly a to zastavuje rast vlasov. Vlasy potom vypadávajú relatívne rýchlo – obvykle v celých chumáčoch alebo na plochách v priebehu niekoľkých týždňov po vzniku stresujúcej udalosti.

 Čo s tým?

Z podstaty veci vyplýva, že pokiaľ nám dáva telo taký silný signál, že je v nepohode (vyzerajú nám vlasy), tak je potrebné niečo zásadne vo svojom živote zmeniť.

 Treba sa naučiť relaxovať a nesnažiť „rozdať sa pre všetkých“ na svoj úkor. Matka príroda má liek na všetky naše ľudské neduhy, len ho treba nájsť.

 

Zvoľte si vhodný preparát sami alebo nás kontaktujte. Radi vám odporučíme byliny a huby práve pre vás. poradňa@serafinbyliny.sk

 

Zdravé vlasy a bujná štica to nie sú len šampóny, je to komplexná starosť o svoje telo, o svoj životný štýl. Tak ako žijeme, tak vyzerajú naše vlasy, nechty aj koža. Buďte krásni a začnite už dnes!
Zdieľať
Aneta Benediktová | Serafin byliny

Aneta Benediktová

Poradca
Zakladateľka a odborná poradkyňa spoločnosti Serafin v Českej republike. Viac na www.anetabenediktova.cz

Objaviť ďalšie témy

Potrebujete poradiť?