Serotonín - "hormón šťastia"

Serotonín - "hormón šťastia"

11. október 2021

                         Ako hovorí klasik: „Šťastie! Čo je šťastie? Muška iba zlatá...

 Za slovom šťastie sa skrýva mnoho významov, situácií a rôznych životných stavov a nálad. Ak sa však pozrieme na slovo „šťastie“ z pohľadu ľudskej chémie objavíme látku zvanú serotonín.

 

Serotonín pôsobí ako neurotransmiter, teda prenášač vzruchov v nervovom tkanive. To ale nie je jeho jediná funkcia. Serotonín ovplyvňuje celý rad orgánov v našom tele, a to od krvného riečiska cez tráviaci trakt, svalový tonus až po emocionálne stavy.

 Ak zhrnieme jeho pôsobenie na ľudský organizmus, tak serotonín ovplyvňuje ľudské emócie a náladu, pamäť, spánok, bolesti hlavy ale aj bolesť všeobecne. Jeho pôsobenie sa odráža aj v žilovom systéme, gastrointestinálnom trakte, svalovom systéme, sexuálnej aktivite, chuti do jedla, prirodzenej imunite a v mnohých ďalších častiach tela.

 Serotonín je produkovaný v našom mozgu, ale len v malom množstve. V oveľa väčšom množstve potom v črevách. Serotonín potrebuje pre svoje účinkovanie v tele pomocné látky, tzv. prekurzory. Jedným z nich je aminokyselina zvaná L-Tryptofán, ktorú môžeme ľahko získavať zo stravy.

Ako podporiť serotonín v našom tele?

Spánok

Spánok poskytuje telu príležitosť na regeneráciu a na prípravu na nasledujúci deň. Nedostatok spánku naopak narúša produkciu hormónov a môže byť príčinou zníženia množstva serotonínu. Väčšina ľudí potrebuje najmenej 7 hodín kvalitného spánku, aby sa mohli cítiť čo najlepšie.

Vytvárajte si podmienky pre dobrý nočný odpočinok tým, že pred spaním obmedzíte svoju aktivitu a hodinu pred zaspaním stlmíte svetlá. Pred spaním nesledujte televíziu či nečítajte knihu, ktoré vo vás vyvolajú emocionálny stav, ktorý vám bude brániť zaspať a mať pokojnú noc. Môžete použiť riadenú meditáciu či aromaterapiu na podporu príjemného zaspania a spánku. Významne pomáhajú aj byliny ako je Valeriána lekárska, Chmeľ otáčavý alebo Medovka lekárska.

 Pohyb

Pravidelné cvičenie je jedným z najľahších spôsobov, ako prirodzene podporiť tvorbu neurotransmiterov. Dokonca aj ľahké cvičenie v podobe jogy alebo každodennej prechádzky býva veľmi účinné.

 Mnohí by sa mali uistiť, že to s cvičením nepreháňajú, aby tak zabránili vyčerpávaniu zložiek, ktoré sprevádzajú naše dobré pocity. Vaším cieľom by malo byť okolo 30-60 minút strednej telesnej aktivity v priemere 3 - 5x týždenne, v ktorých sú vyvážene zastúpené techniky stimulujúce srdce a zvyšujúce odolnosť. Najprirodzenejší spôsob pohybu je chôdza, v tomto prípade rýchla chôdza.

 Strava

Produkcia neurotransmiterov, ako je serotonín, je závislá na stálom príjme kvalitnej výživy. Pravidelné, vyvážené jedlá a desiaty poskytujú vášmu mozgu to, čo potrebuje k dobrým pocitom. Doprajte svojmu telu rôznorodé čerstvé, kvalitné jedlá.

 Vypracte zo svojho domu čo najviac priemyselne spracovaných a rafinovaných potravín. Pokúste sa do každého jedla začleniť proteíny a tuky, aby ste utlmili výkyvy hladín cukru v krvi, čo napomáha aj k vyváženej produkcii hormónov.

Nezabúdajte na zdravé tuky. Bez adekvátneho príjmu tukov je pre telo nemožné vyprodukovať dostatok serotonínu. Nepodliehajte preto diétam, ktoré sa úplne vyhýbajú tukom. Namiesto toho, naopak, vyhľadávajte zdravé tuky, ktoré vám budú prinášať dobré pocity.

 Medzi zdravé tuky patria najmä Omega 3 mastné kyseliny, oleje z olív a ľanového semena. Dávajte prednosť organickým olejom v nepriesvitných nádobách, ktoré sú označované ako „nerafinované“ alebo „lisované za studena“, pretože tie bývajú najkvalitnejšie.

 Zázrak zvaný „béčko“

Všetky vitamíny rady B spolu pôsobia synergicky a sú dôležité pre získanie energie na produkciu serotonínu. Vitamíny rady B z nášho tela veľmi rýchlo miznú pri vyššom strese, fyzickej záťaži, pri konzumácii rafinovaného cukru a alkoholu a tiež vplyvom fajčenia. V týchto prípadoch je nutné vitamíny radu B do organizmu dodávať nielen stravou, ale aj kvalitnými potravinovými doplnkami

 Nezabúdajte na horčík

Horčík je minerál, ktorý naše telo potrebuje na stavbu kostí, zubov, ciev na prácu svalov, ale aj na produkciu serotonínu. Horčík môžeme získavať zo stravy, ale väčšina ľudí ho potrebuje zároveň suplementovať, teda dodávať vo forme kvalitných potravinových doplnkov.

 Vyhrievajte sa na slniečku

Slnečné svetlo prirodzeným spôsobom stimuluje produkciu serotonínu a dáva telu signál na zastavenie produkcie melatonínu, ktorý si telo tvorilo v noci. Tým, že si doprajete dostatok prirodzeného svetla, podporíte svoju dobrú náladu a tvorbu životnej energie.

 Tak nezabúdajme dbať na dobrú kvalitu serotonínu a radujme sa zo života!

Zdieľať
Aneta Benediktová | Serafin byliny

Aneta Benediktová

Poradca
Zakladateľka a odborná poradkyňa spoločnosti. Viac na www.anetabenediktova.cz

Objaviť ďalšie témy

Potrebujete poradiť?