Hrubé črevo a naša strava

Hrubé črevo a naša strava

22. december 2021

Blíži sa koniec roka a posledný mesiac je podľa zásad tradičnej čínskej medicíny venovaný hrubému črevu. Koniec roka je však aj obdobie Vianoc, kedy naše trávenie, vďaka vianočnému pečivu, vyprážanej rybe a tučnému zemiakovému šalátu, ktoré sú často konzumované niekoľko dní v kuse, preťažené. Jeho oslabenie sa často prejavuje zápchou či hnačkou alebo škvŕkaním v črevách.

 Poďme si však ukázať, ako by mal nielen v decembri, ale v priebehu celého roka vyzerať náš jedálniček, aby sme vykročili do nového roka so silnou imunitou, krásnou pleťou, bez zahlienenia a s pravidelnou stolicou.

1. Veľmi dôležité pre regeneráciu hrubého čreva je pravidelne zaraďovať dni s ľahšou stravou prípadne pôsty. Osobne odporúčam začínať so striedavými pôstnymi dňami, kedy 1–2× týždenne vynecháte napríklad raňajky alebo večeru, a tým predĺžite čas na spracovanie potravy v čreve. Následne môžete vyskúšať konzumáciu zeleninových vývarov či štiav a vody v období novu a splnu.

 2. Stravu zjednodušiť a maximálne obmedziť priemyselne spracované potraviny, ktoré náš mikrobióm nemá vôbec v láske. Znížiť spotrebu mliečnych výrobkov v zimných mesiacoch na minimum, obmedziť údeniny a mäso zaraďovať 2–3× v týždni.

 3.Neužívať v nadmernom množstve lieky obsahujúce paracetamol, ktoré hrubé črevo oslabujú a dávajú priestor množeniu parazitov, plesní a zlých baktérií.

 4.Dopriať si dostatok vlákniny.

 

Ako teda má vyzerať strava vyživujúca hrubé črevo?

 Teraz v zime má určite obsahovať hlavne prehrievajúce pokrmy, ktoré sú obohatené o dusenú zeleninu, bylinky a korenie (napr. majorán, koriander, chilli, kurkuma, kardamóm, muškátový oriešok, zázvor, aníz, levanduľa, škorica, badián), krúpy, pšeno, slzovku obyčajnú, ktoré nás prehrejú. Skvelé sú tiež kyslá kapusta, cesnak, reďkev či ružičkový kel, na ochutenie pokrmov je skvelý umeocot či miso pasta, ktoré sa postarajú o našu mikroflóru. Na podporu peristaltiky čriev odporúčam psyllium či dávku polievkovej lyžice pšeničných otrúb.

 

Inšpirácia na jedálniček na podporu hrubého čreva

Na lačno vypiť odvar zo slzovky obyčajnej pokiaľ riešite zahlienenie pľúc, odvar z ľanového semienka či výborné psyllium s malinovou príchuťou, ak riešite zápchu či hnačku. Následne si môžete dopriať kvalitné raňajky.

 Raňajky

 1. Krémová zeleninová polievka s misopastou – napr. batátová, karfiolová, tekvicová.

 2. Bezlepková cereálna kaša – ovsené vločky, pohánková kaša z lamanky, mak, tekvicové semienko, osladené medom s pridanou lyžičkou konopného oleja.

 3. Vajíčková omeleta so špenátom a ražným kváskovým chlebom.

 Olovrant (len pre veľkých jedákov)

 1. Malá miska zmesi orechov a sušeného ovocia – napr. 3 ks pekanového orecha, 1 ks para orecha, 2 ks sušenej marhule, 10 ks tekvicového semienka

 2. Rýchly desiatový šalát – nakrájame a zmiešame šalátovú uhorku, jablko, vlašské orechy, pomaranč, fenikel a posypeme škoricou.

 3. Smoothie pre zdravé črevá – nakrájané jablko, vykôstkované višne a slivky vložíme do mixéra spoločne s menším množstvom vody a krájaných mandlí a dôkladne rozmixujeme. Pred konzumáciou ochutíme troškou čerstvo vylisovanej limetkovej šťavy a škoricou.

 Obed

 1. Šampiňónové ratatouille – cibuľu a cesnak orestujeme na ryžovom oleji, pridáme krájané paradajky, baklažán, cuketu papriku a šampiňóny, okoreníme bazalkou a oreganom, umeoctom. Podávame s obilovinou (krúpy, kernotto, bulgur, ryža basmati celozrnná).

 2. Morčací steak s celozrnnou ryžou a dusenou zeleninou (mrkva, petržlen, zelené fazuľky, cibuľa, cesnak, soľ, korenie)

 3. Losos na pare so zemiakovou kašou a kyslou kapustou

 Olovrant

 1. Strukovinová nátierka s kvaskovým ražným chlebom a poľníčkom (červená šošovka, hummus z cícera…)

 2. Levanduľové cookies

 3. Kokosová tapioka

 Večera

 1. Polievka plná bielkovín: cícerový krém s čiernym sezamom – z vareného naklíčeného cíceru, bielej reďkovky, cibule, cesnaku, kurkumy a misopasty. Polievku je možné posypať sezamom.

 2. Ražný kváskový chlieb s maslom, dusenou šunkou a zeleninou

 3.Batátový krém s quinoou - batáty, cuketa, šalotka, cesnak, lahôdkové droždie, mandľová smotana, muškátový oriešok, petržlenová vňať a umeocot.

 
Zdieľať
Barbora Harvišová | Serafin byliny

Barbora Harvišová

autorka a výživová poradkyňa
Barča Harvišová je jednou z našich odborných poradkýň pre Českú republiku.

Objaviť ďalšie témy

Potrebujete poradiť?