Cukrovka - skrytý zabiják

Cukrovka - skrytý zabiják

24. september 2021

Hovoríte si, že ste ešte na cukrovku mladí? Opak môže byť pravdou! Cukrovka II. typu bývala predtým ochorením starých ľudí, tiež sa jej hovorilo „starecká cukrovka“. Toto ale už dávno neplatí. S cukrovkou II. typu sa veľmi často stretávame už u oveľa mladších osôb. Týka sa tento problém aj Vás?

 V posledných rokoch prvé príznaky kolísajúcej hladiny cukru v krvi majú už ľudia okolo tridsiateho roku života. Všetko súvisí najmä so stresom a jedálničkom.

 Základnými prejavmi kolísajúceho cukru je únava, nervozita, náhle potenie, chronické zápaly obličiek, tráviace problémy, zápaly žíl, poruchy videnia.

 Čo to je cukrovka II. typu?

Pri cukrovke II. typu sa síce vo vašom tele inzulín tvorí, ale jeho množstvo nie je dostatočné alebo ho máte dosť, ale vaše bunky naň reagujú nedostatočne. Na rozdiel od cukrovky I. typu, kedy dochádza k zničeniu časti pankreasu, kde sa inzulín vytvára, a to väčšinou bunkami vlastnými. Ide o tzv. autoimunitné ochorenie. V tomto prípade chýba inzulín v tele úplne.

 Cukrovka II. typu vzniká prevažne v dospelosti, a to pozvoľne. Tento typ cukrovky pri včasnom zistení je pomerne dobre liečiteľný a správnou úpravou stravy a celkového životného štýlu je možné hladinu cukru dlhodobo udržiavať na dobrej úrovni aj bez chemickej medikácie.

 Aké sú príčiny vzniku cukrovky?

Cukrovka II. typu je civilizačné ochorenie vznikajúce stručne povedané z prebytku jedla, nedostatku pohybu a zo všadeprítomného stresu. Nadmerným požívaním cukru (takmer v každom, aj slanom jedle), nekvalitných tukov, alkoholu a rôznych chemických látok vrátane liekov trvalo spôsobujeme extrémne metabolické preťaženie pre našu pečeň, pankreas a následne celý zažívací trakt. Chronickým nedostatkom pohybu sa nedostatočne aktivujú naše svaly, a bunky v nich strácajú citlivosť na inzulín.

 Stres – spúšťač našich chorôb

Dlhodobý chronický stres zaťažuje celý náš organizmus. Núti telo k väčšej produkcii stresových hormónov, čo spôsobuje nerovnováhu v iných hormonálnych oblastiach, okrem iného aj v produkcii inzulínu. Pri strese sa nám tiež „privierajú“ vývody z pankreasu a zo žlčníka, takže strava je v črevách zle spracovaná. Nasledujú potom rôzne zažívacie problémy.

 Pokiaľ vám hladina cukru v krvi neustále kolíše, a napríklad pri dovolenke alebo vo fáze odpočinku jej máte normálnu, tak sa jedná o typickú začínajúcu cukrovku spôsobenú stresom.

 Pri prvom zistení zvýšenej hladiny cukru v krvi je vhodné sa dohodnúť s lekárom, upraviť si životný štýl a pravidelne merať hladinu cukru v krvi, aby bolo jasné, či ide už o trvalé poškodenie alebo je možné ešte naštartovať regeneračné procesy. Pokiaľ hladina kolíše tak, že niekedy býva v normále aj bez chemickej medikácie, je veľká šanca vyhnúť sa rozvoju tohto civilizačného ochorenia.

 Komplikácie cukrovky

Cukrovka ako ochorenie sa dá dobre ovplyvňovať užívaním farmaceutických liekov, takže v súčasnej dobe už nejde o smrteľné ochorenie. Oveľa závažnejšie sú však neskoré komplikácie, medzi ktoré patrí poškodenie periférnych ciev, čo má za následok veľmi zlé prekrvenie končatín, poškodenie očnej sietnice, zvýšené riziko infarktu a mozgovej mŕtvice, zlyhávanie obličiek a celkovú zníženú hojivosť rán.

 Desatoro na prevenciu cukrovky

1.    Naučiť sa čítať zloženie potravín a poznať, čo ktoré zložky v nich spôsobujú

2.    Znížiť celkový príjem cukrov, a to najmä tých skrytých v potravinách a nápojoch

3.    Znížiť celkový príjem stužených tukov, a to najmä v potravinách (sladké tyčinky, priemyselne vyrábané sladké pečivo)

4.    Dodržiavať dostatočný príjem bielkovín, ktoré sú pre telo zdrojom dlhodobej energie, a my potom nemáme rôzne chute na sladké

5.    Pravidelne konzumovať morské ryby alebo potravinové doplnky s obsahom omega 3 kyselín

6.    Znížiť pitie alkoholu na minimum alebo úplne abstinovať

7.    Pokiaľ užívate dlhodobo lieky konzultovať s lekárom alebo lekárnikom vhodnosť a nutnosť ich užívania, prípadné kombinácie. Veľké množstvo liekov najmä na hormonálnej báze môžu cukrovku vyvolať

8.    Dodržiavať správne rozloženie pracovného dňa na prácu a odpočinok. Naučiť sa rôzne typy relaxácií.

9.    Jesť minimálne 5x denne menšie dávky s menšou prílohou a väčším obsahom zeleniny za dodržania vyváženosti stravy

10.Pravidelne sa hýbať. Denne chodiť 30 minút rýchlou chôdzou

 

Aké byliny nám pomôžu?

Príroda vo svojom vnútri skrýva liek na každú našu chorobu. Môže ňou byť čučoriedka, žihľava či fazuľa.

 

Zvoľte si vhodný preparát sami alebo nás kontaktujte. Radi vám odporučíme byliny a huby práve pre vás. poradňa@serafinbyliny.sk

 

 Začnite s prevenciou už teraz, nečakajte až vás postihne táto nemilosrdná diagnóza!

 



Zdieľať
Aneta Benediktová | Serafin byliny

Aneta Benediktová

Poradca
Zakladateľka a odborná poradkyňa spoločnosti Serafin v Českej republike. Viac na www.anetabenediktova.cz

Objaviť ďalšie témy

Potrebujete poradiť?