Cukor ako biele antidepresívum

Cukor ako biele antidepresívum

24. október 2021

Súčasná doba nás stále núti k väčším a väčším výkonom. Stres pracovný, časový aj osobný je všadeprítomný. Často si nedokážeme urobiť chvíľu na dobré kvalitné jedlo, posedenie s priateľmi, rozhovor so svojimi blízkymi. Mnoho ľudí rieši nedostatok energie, únavu a negatívne pocity užívaním rôznych typov antidepresív alebo zvýšeným príjmom cukru, a to najmä v strave alebo vo forme rôznych sladkých a energetických nápojov.

Cukor naše telo potrebuje, ale…

Cukor je pre naše telo zdrojom rýchlej energie. Vďaka cukru funguje ľudský mozog, srdce, svaly aj ďalšie orgány. Lenže všetkého veľa škodí! Cukrom sa upokojujeme a „robíme si radosť“. Veľa cukru konzumujeme aj nevedomky. Podľa štatistík konzumuje za posledných dvadsať rokov každý Čech v priemere 38 kíl cukru ročne, pričom lekári odporúčajú nejesť viac ako 20 kíl cukru za rok! Cukor sa objavuje aj v potravinách, kde by ste ho určite nehľadali, napríklad v slanom pečive, slaných sušienkach, ale aj jogurtoch alebo potravinách určených pre malé deti.

 Veľmi nebezpečné sú sladené malinovky, ktoré okrem sladkej chuti nemajú žiadnu výživovú hodnotu, a naopak veľké množstvo cukru v nich narúša prirodzené vodné hospodárstvo v tele.

 Cukor nám spôsobuje množstvo nebezpečných ochorení

Cukor má vysokú kalorickú hodnotu, problém ale je, že s týmito kalóriami často nepočítame vo svojom dennom príjme. Výsledkom je ukladanie nadbytočne prijatých kalórií do tukových zásob a následná náchylnosť k civilizačným chorobám, najmä vysokej hladine cholesterolu, vysokému krvnému tlaku a vysokej hladine cukru v krvi.

 Cukor je tiež silnou živnou pôdou pre kvasinky, plesne a celý rad baktérií. Poruchy imunity, alergie, kvasinkové výtoky, chronické zápaly prostaty, to všetko má často základ v nadmernom príjme cukru.

 Cukor ako droga

Cukor je návykový, a to doslova. Vedci dokázali, že po konzumácii jednoduchých cukrov a nasýtených tukov sa v mozgu uvoľní obrovské množstvo dopamínu, k čomu dochádza aj po požití drog. Dopamín nám spôsobí krásny až slastný pocit, upokojí nás, uvoľní. Túžba po dopamíne vedie k ďalšej túžbe po droge, a pokiaľ jej telo nedostane, reaguje úzkosťami, telesnou nevoľnosťou, trasom a depresiami. Jednoducho si vynucuje ďalšiu dávku drogy, ktorú mu ochotne vo forme nejakého zákusku alebo energetického nápoja poskytneme.

 Odporúčaná denná dávka cukru u dospelého ľahko pracujúceho človeka je 60 gramov, čo je iba 15 kociek cukru. Ak je vaša dávka vyššia, máte problém! Cukor vám síce po svojom požití rýchlo dodá energiu, ale tiež sa v tele rýchlo spracuje a po veľmi krátkom čase organizmus volá po ďalšej dávke.

 Pomôžu bielkoviny

Problém s nadmernou konzumáciou cukru sa veľmi týka osôb, ktoré majú vo svojom jedálničku nedostatok bielkovín. Bielkovina je pre telo dlhodobý zdroj energie. Pomaly sa spracováva a zásobuje telo energiou. Pokiaľ v tele táto energia chýba, pocítime to ako rýchlu potrebu sa najesť. V tej chvíli najčastejšie siahneme práve po niečom sladkom.

 Cukor nám dodá energiu rýchlo, ale aj rýchlo sa spáli a počas krátkej doby opäť máme potrebu niečo zjesť. Tak vzniká začarovaný kruh, z ktorého môžeme vystúpiť dostatočnou konzumáciou bielkovín vo forme mäsa, rýb, kvalitných syrov, ale aj orechov a strukovín. Potreba čistej bielkoviny u dospelého človeka je 1g na jedno kilo váhy a deň.

 Výborným pomocníkom je pohyb

„Hormóny šťastia“ sa nám v mozgu vytvárajú po požití cukru, ale aj po pohybovej aktivite. Pokiaľ chcete svoj mozog odnaučiť do drogy – cukru, je potrebné ju postupne nahrádzať. Ideálnym prostriedkom je šport, ktorý ma baví.

 Možno spočiatku ho budete robiť trošku z donútenia, ale po určitej dobe si vaše telo a váš mozog zvykne na príjemné pocity spojené s vyplavenými endorfínmi, a šport sa môže pre vás stať pozitívnou drogou, ktorá nahradí drogu vo forme cukru.

Byliny sú veľmi účinné!

Pri liečbe drogovo závislých osôb sa používajú rôzne náhrady drog na prechodné obdobie, aby abstinenčné príznaky neboli také silné. Aj pri odvykaní na cukor si môžete veľmi účinne pomôcť užívaním prírodných doplnkov – bylín.  

Zvoľte si vhodný preparát sami alebo nás kontaktujte. Radi vám odporučíme byliny a huby práve pre vás. Opýtajte sa na poradna@serafinbyliny.sk

Uvarte si bylinný čaj, prehodnoťte svoj príjem bielkovín a produkujte si „hormóny šťastia“ pohybom! Vaše telo sa vám odvďačí zdravím a vitalitou.

Zdieľať
Aneta Benediktová | Serafin byliny

Aneta Benediktová

Poradca
Zakladateľka a odborná poradkyňa spoločnosti Serafin v Českej republike. Viac na www.anetabenediktova.cz

Objaviť ďalšie témy

Potrebujete poradiť?